4-akseliset

3-akselinen perusauto voidaan muuttaa 4-akseliseksi lisäämällä mekaanisesti ohjattu 2.etuakseli etuakselin taakse. Vastaavasti taka-akseliksi voidaan lisätä ei ohjaava, mekaanisesti ohjattu tai sähköhydraulisesti ohjattu lisäakseli vetoakselin eteen tai taakse. Lisäakselisto on yleensä ilmajousitettu ja ylösnouseva. Lisäakselin max. akselipainot ovat 8...13 tonnin välillä rakenteesta riippuen.

Oheisessa esitteestä yleisimmät akselistorakenteet
Mekaanisesti ohjattu lehtijousitettu 22.5"-akseli 6x2/6x4 perusautoon lehtijousitetun etuakselin takapuolelle

Mekaanisesti ohjattu ilmajousitettu 22.5"-akseli 6x2/6x4 perusautoon ilmajousitetun etuakselin takapuolelle
Mekaanisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 22.5"-akseli 6x2/6x4 perusautoon ilmajousitetun etuakselin takapuolelle

Kiinteä (ei ohjaava) ilmajousitettu ylösnouseva 22.5"-akseli vetoakselin etupuolelle 6x2 perusautoon, jossa on hydr.ohjattu 4.akseli TA-HYD
Mekaanisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 22.5"-akseli 6x2/6x4/6x6 perusautoon ilma- tai lehtijousitetun vetoakselin etupuolelle

El.hydraulisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 22.5"-akseli 6x2/6x4/6x6 perusautoon ilma- tai lehtijousitetun vetoakselin etupuolelle
El.hydraulisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 19.5"paripyöräakseli 6x4, (6x6) perusautoon ilma- tai lehtijousitetun vetoakselin etupuolelle.

El.hydraulisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 22.5"-akseli 6x4/6x6 perusautoon ilma- tai lehtijousitetun vetoakselin takapuolelle. Jousipalkeet on runkopalkkien sivulla
El.hydraulisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 22.5"-akseli 6x4/6x6 perusautoon ilma- tai lehtijousitetun vetoakselin takapuolelle. Jousipalkeet on runkopalkkien alla.

Sähköhydraulisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 19.5"paripyöräakseli 6x4 perusautoon ilma- tai lehtijousitetun vetoakselin takapuolelle

© VTA Tekniikka

REALLY?