VTA-akselistot

VTA:n lisäakselistot ovat lehti- tai ilmajousitettuja 17,5″…22,5″ ykkös- tai paripyörillä olevia rumpu- tai levyjarrullisia akseleita.

VTA:n käyttämät ohjausjärjestelmät ovat ei ohjaavia, mekaanisesti (rungon ala- tai yläpuolisilla tangoilla) ohjattuja, hydraulisesti ohjattuja tai sähköhydraulisesti ohjattuja. Sallitut akselimassat ovat 5,4…13 tonnia riippuen rakenteesta.

VTA:lla on LRQA:n myöntämä ISO9001 sertifikaatti laatujohtamisjärjestelmälle.

3-akseliset

2-akselinen perusauto voidaan muuttaa 3-akseliseksi lisäämällä ei ohjaava, mekaanisesti ohjattu tai sähköhydraulisesti ohjattu lisäakseli vetoakselin eteen tai taakse. Lisäakselisto on yleensä ilmajousitettu ja ylös nouseva.

4-akseliset

3-akselinen perusauto voidaan muuttaa 4-akseliseksi lisäämällä mekaanisesti ohjattu 2.etuakseli etuakselin taakse. Vastaavasti taka-akseliksi voidaan lisätä ei ohjaava, mekaanisesti ohjattu tai sähköhydraulisesti ohjattu lisäakseli vetoakselin eteen tai taakse. Lisäakselisto on yleensä ilmajousitettu ja ylösnouseva. Lisäakselin max. akselipainot ovat 8…13 tonnin välillä rakenteesta riippuen.

5-akseliset

5.akselisista autoista on kaksi perusversiota
– 1.+ 2. + 3. akseli ovat ohjaavia
– 1.+ 2. + 5. akseli ovat ohjaavia
3- tai 4-akselinen perusauto voidaan muuttaa 5-akseliseksi lisäämällä mekaanisesti ohjattu 2.etuakseli etuakselin taakse. Vastaavasti taka-akseliksi voidaan lisätä ei ohjaava, mekaanisesti ohjattu tai sähköhydraulisesti ohjattu lisäakseli vetoakselin eteen tai taakse. Lisäakselisto on yleensä ilmajousitettu ja ylösnouseva. Lisäakselin max. akselipainot ovat 8…13 tonnin välillä rakenteesta riippuen.

6-akseliset

4-akselinen perusauto 8×4 tai 8×6 voidaan muuttaa 6-akseliseksi lisäämällä kaksi sähköhydraulisesti ohjattua lisäakselia vetoakselin eteen ja taakse. Lisäakselisto on yleensä ilmajousitettu ja ylösnouseva. Lisäakseleiden max. akselipainot ovat 8…13 tonnin välillä rakenteesta riippuen.