Telma magneettijarrut

Raskaissa ajoneuvoissa käytetään usein omien pääjarrujen ohella lisäjarruja. Hyvä vaihtoehto lisäjarruksi on TELMA magneettijarru. Siinä ei ole kuluvia kitkapintoja, jotka vaatisivat määräaikaishuoltoja. Jarruteho perustuu magnetismiin ja pyörrevirta ilmiöön. Telma on erinomainen lisäjarru paljon jarrutuksia tekevässä ajoneuvossa, kuten lähiliikenne busseissa tai mäkisissä maastoissa ajavissa ajoneuvoissa.
Telma magneettijarruja käytetään apujarruina kuorma-autoissa, linja-autoissa, kaivosajoneuvoissa ja muissa työkoneissa. Jarru toimii ajoneuvon pääjarrujen ohella itsenäisesti. Sitä ohjataan käsikatkaisijalla tai jarrupolkimeen liitetyllä katkaisijalla. Jarrussa on normaalisti neljä jarrutehoaluetta, jotka voidaan ottaa vaiheittain käyttöön.
Telma jarruja on kahta perustyyppiä, kardaaniakselin väliin asennettava malli ja suoraan vaihteistoon kiinnitettävä malli. Kardaanin väliin tuleva malli on perusmalli, joka sopii useimpiin ajoneuvoihin, missä voimansiirto moottorista pyöriin tapahtuu kardaaniakselin välityksellä. Tehtaan asennussarja sopii useimpiin ajoneuvoihin. Vaihteistoon suoraan asennettava lisäjarru on huomioitava jo vaihteiston suunnitteluvaiheessa. Sen tekevät vaihteiston valmistaja ja tehdas yhteistyössä.
Lisäjarrusarjaan kuuluu jarruyksikkö, ohjausrele ja jarrutehon valitsin.
Telma jarrut voidaan asentaa jo ajoneuvon kokoonpanon yhteydessä tai ne voidaan monissa tapauksissa asentaa myös jälkeenpäin.
 

Telma jarrujen perusmalli on kardaanin väliin tuleva jarru. Tämä malli jarruttaa sähköisesti kardaanin pyörimistä ja hidastaa siten ajoneuvon liikettä. Kardaani...
Telma Focal vaihteistoon kiinnitettäviä jarruja ei voi jälkikäteen asentaa, koska ne liittyvät olennaisesti voimansiirron rakenteisiin. Vaihteistoon kiinnitettävät j...

© VTA Tekniikka

REALLY?