VTA5411.1EHx ja Hx, ohjaavia 1.+2.+5.akseli (8x4->10x4)

8x4 (2+2)perusautosta tehdään 10x4 lisäämällä 1 lisäakseli. Hydraulisesti ohjattu ylösnouseva ilmajousitettu 22.5"-akseli ilma- tai lehtijousitetun vetoakselin takapuolelle. Jousipalkeet on runkopalkkien sivulla.

Soveltuu ilma- tai lehtijousitetun taka-akseliston takapuolelle 300mm rungolle runkokorkeuksille CHH-STD ja -MED. Käyttökohteina esim. sora-, maansiirto- ja asfalttiautot yms. Akselina 9 tonnin Volvon FA-HIGH levy- tai rumpujarruakseli. Nostopalje on asennettu runkopalkkien väliin eikä se ylitä rungon yläpintaa. Akseliston rakenne tulee vain noin 420mm akselin keskipisteen takapuolelle, joten tämä mahdollistaa lyhyen takaylityksen tekemisen. Volvon vetopalkin takapinta voidaan asentaa min 450mm VTA-akselin keskipisteen takapuolelle. Akseliston jäykkä jousivarsituenta ei vaadi normaalikäytössä kallistuksen vakaajaa, mutta se on mahdollista saada lisävarusteena akselistorakenteen takapuolelle ja sitä suositellaan mikäli autolla levitetään soraa. Huom: vakaaja lisää takaylitystä 625mm:iin, RFL-mitta täytyy olla vähintään 3335mm. Vakaajan maavara on n. 500mm ja akselipalkin alla n.300mm, joten se soveltuu myös kasettiautoihin. Herkästi vauriotuvat osat kuten ohjaussylinteri on sijoitettu akseliston etupuolelle.
Ohjausjärjestelmänä VTA5411.1Hx on ollut vuodesta 2000 lähtien ZF:n valmistama hydraulinen ohjaus, joka saattaa mennä peruutettaessa poikittain.  VTA5411.1HS on levyjarruilla ja VTA5411.1HT rumpujarruilla, joissa molemmissa on ohjausjärjestelmänä vanhempi hydraulinen ZF-servocom RAS ohjausjärjestelmä.
Uusi sähköhydraulinen ohjausjärjestelmä VTA5411.1EHx tekee autosta ketterämmän ja taka-akselisto ei mene peruutettaessa poikittain vaikeissakaan olosuhteissa. VTA5411.1EHS on levyjarruilla ja VTA5411.1EHT rumpujarruilla, joissa ohjausjärjestelmä on sähköhydraulinen ME-ohjausjärjestelmä.
Molemmissa ohjausjärjestelmissä herkästi vauriotuvat osat kuten ohjaussylinteri on sijoitettu akseliston etupuolelle.

© VTA Tekniikka

REALLY?