VTA-telinkevennin

Telivetoiseen autoon saadaan lisää ketteryyttä ja parempi etenemiskyky siirtämällä painoa takimmaiselta vetoakselilta etummaiselle. VTA-telinkeventimiä on saatavissa Volvoon, Renaultiin, Scaniaan ja Ivecoon sekä akselivälitteisiin että napavälitteisiin akselistoihin.

Telinkeventimessä on taka-akselistoa nostava ilmajousipalje ja etuakselistoa painava ilmajousipalje. Telinkeventimen kevennysvoima on rajoitettu siten, että valmistajan sallimaa max. vetoakselipainoa ei ylitetä. Telinkeventimen rakenne etuakselistossa tulee 110 mm rungon yläpinnan yli ja taka-akselistossa rakenne jää n. 40 mm rungon yläpinnan alle. Etuakselistoa painava ilmajousipalje on mahdollista saada (Volvoon) erikoistilauksesta myös rungon alapuolella olevalla 2 palkeisella rakenteella. Rakenteen omapaino etuakselilla 40 kg ja taka-akselilla 45 kg. Telinkevennin kytkeytyy päälle pitkittäislukon ollessa kytkettynä. Telinkevennin voidaan asentaa myös pelkästään toiseen akseliin. Tällöin taka-akselille asennettavalla keventimellä saadaan n. 4500 kg kevennysvoima.

© VTA Tekniikka

REALLY?